“З низки причин, українська вища освіта дуже часто не конвертується у фахову самореалізацію, що зокрема спричинює її знецінення. В США освіта є загалом дорогою і якісною, тому студенти зазвичай вмотивовані, добре розуміють, для чого їм освіта, знання та як конвертувати їх в успішну кар’єру”,

Головна  >>  Західна система освіти очима українців  >>  “З низки причин, українська вища освіта дуже часто не конвертується у фахову самореалізацію, що зокрема спричинює її знецінення. В США освіта є загалом дорогою і якісною, тому студенти зазвичай вмотивовані, добре розуміють, для чого їм освіта, знання та як конвертувати їх в успішну кар’єру”,

– Дарія Орлова ділиться враженнями про дослідження та викладацьку діяльність у Стенфордському університеті, США


Дарія Орлова

1. Де саме за кордоном Ви викладаєте/проходите стажування?

Я була visiting assistant professor у Центрі з вивчення Росії, Східної Європи та Євразії Стенфордського університету (CREEES, Stanford University) у весняному семестрі цього року. Стипендія Центру передбачала, що я протягом трьох місяців працювала над своїм дослідженням, викладала курс для студентів, пов’язаний з Україною, та брала участь у діяльності Центру.

2. Що мотивувало Вас обрати саме цей навчальний заклад? Чи важким був аплікаційний процес?

Після захисту дисертації у 2013 році (захист відбувався в Автономному університеті Барселони (UAB), оскільки я навчалась на спільній PhD-програмі з “масових комунікацій” НаУКМА та UAB) я шукала можливості для отримання досвіду post-doc в якомусь з провідних західних університетів. Особливо мене цікавили університети, які би мали центр або фахівців, що займаються проблематикою України та регіону. Мало не випадково натрапила на інформацію про стипендію CREEES для молодих могилянських викладачів. CREEES уже кілька років поспіль мав спеціальний грант для викладачів НаУКМА і, хоча термін програми вже закінчився, вони вирішили знову запропонувати НаУКМА таку програму. Я одразу дуже загорілась цією можливістю, оскільки, по-перше, Стенфорд – один з кращих світових університетів. По-друге, має потужний центр з вивчення регіону. Приваблювала, звісно, і можливість подивитись, як виглядає життя у відомій “Кремнієвій долині”, яка зокрема становилась навколо Стенфорду. Аплікаційний процес загалом був зрозумілим і не надто складним. Окрім традиційних мотиваційного листа та дослідницької пропозиції, треба було подати орієнтовний навчальний план дисципліни. Над цим довелось найбільше попрацювати, оскільки для Стенфорду я розробляла новий курс.
IMG_9841 (1)3. Яку принципову різницю/подібність між українською і закордонною системою вищої освіти Ви можете зазначити?

Одна з принципових різниць – фактична девальвація вищої освіти в Україні та її високий статус в США. З низки причин, українська вища освіта дуже часто не конвертується у фахову самореалізацію, що зокрема спричинює її знецінення. В США освіта є загалом дорогою і якісною, тому студенти зазвичай вмотивовані, добре розуміють, для чого їм освіта, знання та як конвертувати їх в успішну кар’єру. Звісно, є багато інших відмінностей у тому, як функціонують університети, як організована освітня інфрастуктура, якою власне є ця інфраструктура тощо. Крім того, в Штатах дуже гостро відчувається, наскільки потужною була приватна ініціатива, приватні зусилля у розбудові університетів. У тому ж Стенфорді мало не культ сім’ї Стенфорда, яка заснувала університет та інвестувала у нього шалені кошти. Повага до пам’яті засновників відчутна всюди на кампусі. Таким чином віддається належне ініціативі створення університету, постійній фінансовій підтримці, в результаті якої постав один з кращих світових навчальних закладів. Схожі історії мають багато інших університетів та коледжів у США. Масштаби філантропічної підтримки університетів там вражають, особливо якщо заглибитись в історію становлення американської освіти.

 4. Над яким проектом Ви працюєте?

Зараз я працюю над дослідженням змін у журналістській культурі в Україні після Євромайдану. Йдеться про те, що Майдан спричинив або оприявнив зміни у тому, як журналісти бачать свою суспільну роль. Майдан та війна на Сході актуалізували дилему професійної нейтральності журналіста на противагу активізму, прояви якої ми можемо спостерігати щодня. Моє дослідження має на меті проаналізувати ці зміни, з тим, щоб зрозуміти як цей зсув у професійній ідентичності впливає на журналістське середовище та суспільно-політичні процеси.IMG_54185. Що Вас найбільше вразило в особливостях менталітету населення країни Вашого навчання?

Загалом я доволі критично ставлюсь до концепту “менталітету”, однак, звісно, є якісь спільні речі, які зауважуєш в процесі спілкування або навіть просто спостереження за людьми в іншій країні. У США мені дуже імпонує доброзичливість за замовчуванням. Іншими словами, перша реакція на запитання, прохання тощо зазвичай дуже доброзичлива. Ми з сім’єю подорожували кількома штатами і це було відчутно всюди. Американці люблять “small talk” і в більшості випадків така взаємодія є позитивною та доброзичливою. Крім того, мені здається, у американців загалом дуже добре з комунікаційними навичками, з вмінням формулювати та висловлювати свою думку. І йдеться не лише про студентів Стенфорду. Ми були в Штатах, коли передвиборча кампанія вже була темою номер 1 в медіа, саме відбувались дебати кандидатів, і мене доволі сильно вразило те, як звичайні виборці комунікували з кандидатами, наскільки доречні питання вони ставили, як гідно тримались.

6. Які Ваші враження від міста, студентського містечка, ВУЗу? Як Ви облаштовували свій побут? Які преференції, бонуси у студентів Вашого навчального закладу?

Стенфорд розташований в містечку Пало Альто, однак сам по собі є містечком, як це часто буває у великих університетах. Місцевість там фантастична: бурхлива рослинність, пагорби, пальми, багато сонця. Сам кампус також дуже затишний та гарний: і в сенсі архітектури, і ландшафтного дизайну. Атмосфера повністю сприяє навчанню або дослідницькій роботі. Втім, є багато принад: неймовірна кількість різних подій, презентацій, зустрічей. Календар активностей справді вражає. Тут варто нагадати, що Стенфорд – це щось типу “інтелектуального ядра” Кремнієвої долини, тому відчувається домінування дискурсу технологій, інновацій і т.п. Хоча для гуманітаріїв теж дуже багато простору.

Стенфорд знаходиться у північній Каліфорнії, тому туристичних принад також вистачає з головою, починаючи від узбережжя Тихого океану і закінчуючи неймовірними національними парками, не кажучи вже про місто Сан Франциско, до якого від Стенфорду година потягом.IMG_58727. Назвіть, будь ласка, топ-5 книг, які, на Вашу думку, варто прочитати людині-професіоналу Вашого фаху?

Дуже непросте питання, однак спробую визначити не книги, а топ-5 авторів, без знайомства з працями яких буде складно уявити вивчення медіа та комунікацій: Marshall McLuhan, Stuart Hall, Neil Postman, Denis McQuail, Manuel Castells. Втім, цей список все одно є умовним, окільки навіть такі відносно молоді дисципліни, як media studies та communication studies, налічують сотні концепцій, підходів, які є важливими для дослідження медіа, тому, боюсь, що перелік у дусі топ-5 є лише дуже умовним орієнтиром.

8. Що б Ви привнесли із закордонного ВУЗу, де перебували, в українські навчальні заклади?

Фантазувати доволі складно, коли розумієш, як багато структурних обмежень є в українській вищій освіті та науці. Хотілось би, звісно, щоб університети були гнучкішими та прогресивнішими в адмініструванні, ефективнішими у залученні коштів, у стимулюванні дослідницьких проектів, щоб університети пропонували справді якісну освіту, щоб в Україні з’явилась сучасна інфраструктура для академічної діяльності, щоб розвивалось наукове середовище. Таких “щоб” дуже багато і це все велетенські виклики для української освіти та науки. Звісно, тактика “малих кроків” теж є важливою, тому можна було би почати з покращення змістового наповнення навчальних програм, облаштування сучасних просторів для навчання, стимулювання ініціатив студентів та ін. Найважливіше, що би хотілось бачити чи навіть відчувати в університетських містечках – драйв від навчального процесу, справжню включеність та вмотивованість студентів, викладачів і адміністрацій.IMG_0060


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *